Partnerzy serwisu:
Biznes

Intermodal zamiast węgla? Potencjał drzemie w portach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Data publikacji:
24-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Intermodal zamiast węgla? Potencjał drzemie w portach
fot. PKP Cargo
Czy polscy przewoźnicy towarowi mogą liczyć na zastąpienie malejących przewozów węgla transportem intermodalnym? Duży potencjał rozwojowy dają polskie porty, które mogą obsługiwać także rynki czeski, słowacki czy ukraiński. Branża musi jednak przygotować się choćby na wyższe wymagania dotyczące przewidywalności i punktualności dostaw.

– Na rynku przewozów towarowych następuje zmiana strategiczna. Czempion, który dawał nam wszystkim jeść, nie wymagał, nie oczekiwał, czyli węgiel, się kończy – mówił podczas Kongresu Kolejowego Marcin Trela, wiceprezes ds. regulacji Urzędu Transportu Kolejowego. Przekonywał, że dla branży oznacza to wiele wyzwań, bo odbiorcy innych ładunków oczekują większej punktualności i szybkości transportu.

Rola intermodalu rośnie, ale głównie przez spadki węgla

W tym roku po raz pierwszy w historii większy udział w pracy przewozowej kolei miał transport intermodalny niż przewóz węgla. – Nie stało się to dlatego, że intermodalu przybywa, ale dlatego, że ogólna masa towarów i praca przewozowa się zmniejsza – zaznaczał przedstawiciel regulatora. Ocenił jednocześnie, że pomimo niewielkich spadków zanotowanych w pierwszym półroczu 2025 r. sektor transportu intermodalnego rośnie i pozostaje jedną z możliwych dróg rozwoju przewoźników towarowych.

– Potencjał jest w portach morskich – podkreślał. W kontekście obsługi ruchu lądowego w osi wschód – zachód dużą barierą pozostaje bowiem przepustowość przejść granicznych. W rejonie Małaszewicz odprawianych jest dziś maksymalnie kilkanaście pociągów dziennie.

Z polskich portów do południowych sąsiadów

Andrzej Massel, dyrektor w Instytucie Kolejnictwa, podkreślał, że transport intermodalny najlepiej nadaje się do realizacji przewozów na duże odległości. Prognozował więc, że w przyszłości będzie pogłębiać się proces, zgodnie z którym wzrośnie procentowy udział ładunków transportowanych w relacjach transgranicznych, a wewnątrz kraju skala wykorzystania intermodalu pozostanie stosunkowo niewielka. – Polskie porty mają rosnące możliwości, które pozwalają na obsługę nie tylko Polski, ale i naszych sąsiadów: Słowacji, Czech czy Ukrainy – podkreślał.

Zauważył też, że stopień rozwinięcia sieci drogowej w Polsce nie będzie skłaniać do nadawania ładunków w transporcie intermodalnym w relacjach wewnętrznych. – Nie ma też barier naturalnych. Takie występują choćby w państwach alpejskich – tłumaczył.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI
sp tech

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Innowacje

Andrzej Massel mianowany p.o. dyrektora Instytutu Kolejnictwa

Jakub Madrjas 27 października 2021

Massel: Czym zastąpić napęd spalinowy na kolei?

Tabor i technika

Massel: Brakuje elektryfikacji tras do terminali intermodalnych

Infrastruktura

Massel: Inwestycje muszą służyć przewozom, a nie być celem

Infrastruktura

Massel: Szybkie rewitalizacje dały bardzo dobre efekty

Infrastruktura

Massel: Rewitalizacje są znacznie szybsze od modernizacji

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij